Informacje podstawowe o Muzeum Mazowieckim w Płocku

Muzeum Mazowieckie w Płocku, zwane dalej „Muzeum”, jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:

- ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz. 385) zwane dalej „ustawą o muzeach”;

- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;

- ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840);

- aktu przejęcia z dnia 18 grudnia 1949 r. Muzeum Mazowsza Płockiego, działającego od 1821 r. stanowiącego własność Towarzystwa Naukowego Płockiego, na rzecz Ministerstwa Kultury i Sztuki;

- uchwały nr 215/22 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą „Muzeum Mazowieckie w Płocku.

Organizatorem Muzeum jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.

29 lipca 1999 roku  Muzeum zostało wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod nr 13/99.

30 sierpnia 2004 roku Muzeum zostało wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem 79.

 

Zakres działania Muzeum Mazowieckiego w Płocku

Do zakresu działania Muzeum należy gromadzenie, przechowywanie konserwacja, opracowywanie i udostępnianie zbiorów obejmujących dyscypliny: historii, etnografii, archeologii, przyrody i numizmatyki związane z Płockiem i Mazowszem Płockim oraz sztuki europejskiej od przełomu XIX i XX wieku do początku XXI. 

Muzeum prowadzi działania w szczególności przez:

  1. gromadzenie zabytków, dzieł sztuki i materiałów dokumentacyjnych w statutowo określonym zakresie, pozyskiwanych w drodze zakupów, darowizn, zapisów, depozytów, wymiany;
  2. inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów oraz materiałów dokumentacyjnych;
  3. przechowywanie zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
  4. zabezpieczenie i konserwacje zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczenie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
  5. urządzanie wystaw stałych i czasowych;
  6. organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
  7. prowadzenie działalności edukacyjnej;
  8. popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
  9. udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
  10. zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
  11. inicjowanie, wspieranie i prowadzenie projektów związanych z zakresem działalności Muzeum;
  12. organizowanie lub współorganizowanie spotkań, zjazdów, konferencji związanych z zakresem działalności Muzeum;
  13. prowadzenie działalności wydawniczej, w tym publikowanie i rozpowszechnianie katalogów, przewodników wystaw, materiałów informacyjnych z zakresu działalności Muzeum oraz wydawnictw naukowych;
  14. współpracę z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, instytucjami kultury, polskimi i zagranicznymi instytutami naukowo - badawczymi, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
Informacje o dokumencie:
  • Informację wprowawdził(a) do BIP: Sadecka Gabriela
  • Data udostępnienia w BIP: 2025-01-02 08:53:58
  • Informacja zaktualizowana przez: Sadecka Gabriela
  • Data ostatniej aktualizacji: 2025-02-10 14:22:42
  • Liczba odsłon: 179
  • Historia dokumentu:

[Liczba odsłon: 634504]

przewiń do góry