Zobacz podgałęzie
Informacje podstawowe o Muzeum Mazowieckim w Płocku
Muzeum Mazowieckie w Płocku, zwane dalej „Muzeum”, jest samorządową instytucją kultury działającą w szczególności na podstawie:
- ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dz. U. z 2022 r. poz. 385) zwane dalej „ustawą o muzeach”;
- ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 87), zwanej dalej „ustawą o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej”;
- ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2022 r. poz. 840);
- aktu przejęcia z dnia 18 grudnia 1949 r. Muzeum Mazowsza Płockiego, działającego od 1821 r. stanowiącego własność Towarzystwa Naukowego Płockiego, na rzecz Ministerstwa Kultury i Sztuki;
- uchwały nr 215/22 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 20 grudnia 2022 r. w sprawie nadania statutu samorządowej instytucji kultury pod nazwą „Muzeum Mazowieckie w Płocku.
Organizatorem Muzeum jest Samorząd Województwa Mazowieckiego.
29 lipca 1999 roku Muzeum zostało wpisane do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez Samorząd Województwa Mazowieckiego pod nr 13/99.
30 sierpnia 2004 roku Muzeum zostało wpisane do Państwowego Rejestru Muzeów, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego pod numerem 79.
Zakres działania Muzeum Mazowieckiego w Płocku
Do zakresu działania Muzeum należy gromadzenie, przechowywanie konserwacja, opracowywanie i udostępnianie zbiorów obejmujących dyscypliny: historii, etnografii, archeologii, przyrody i numizmatyki związane z Płockiem i Mazowszem Płockim oraz sztuki europejskiej od przełomu XIX i XX wieku do początku XXI.
Muzeum prowadzi działania w szczególności przez:
- gromadzenie zabytków, dzieł sztuki i materiałów dokumentacyjnych w statutowo określonym zakresie, pozyskiwanych w drodze zakupów, darowizn, zapisów, depozytów, wymiany;
- inwentaryzowanie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów oraz materiałów dokumentacyjnych;
- przechowywanie zgromadzonych zbiorów, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych;
- zabezpieczenie i konserwacje zbiorów oraz, w miarę możliwości, zabezpieczenie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody;
- urządzanie wystaw stałych i czasowych;
- organizowanie badań i ekspedycji naukowych, w tym archeologicznych;
- prowadzenie działalności edukacyjnej;
- popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę;
- udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych;
- zapewnienie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji;
- inicjowanie, wspieranie i prowadzenie projektów związanych z zakresem działalności Muzeum;
- organizowanie lub współorganizowanie spotkań, zjazdów, konferencji związanych z zakresem działalności Muzeum;
- prowadzenie działalności wydawniczej, w tym publikowanie i rozpowszechnianie katalogów, przewodników wystaw, materiałów informacyjnych z zakresu działalności Muzeum oraz wydawnictw naukowych;
- współpracę z polskimi i zagranicznymi muzeami, administracją rządową i samorządową, instytucjami kultury, polskimi i zagranicznymi instytutami naukowo - badawczymi, organizacjami pozarządowymi, a także innymi osobami prawnymi, jednostkami organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej oraz osobami fizycznymi.
- Informację wprowawdził(a) do BIP: Sadecka Gabriela
- Data udostępnienia w BIP: 2025-01-02 08:53:58
- Informacja zaktualizowana przez: Sadecka Gabriela
- Data ostatniej aktualizacji: 2025-02-10 14:22:42
- Liczba odsłon: 179
- Historia dokumentu: